God ergonomisk stående arbejdsstilling

Hvad end du står op eller sidder ned og arbejder er det vigtigt at opretholde en korrekt ergonomisk arbejdsstilling


Du kender måske alt for godt til ondt i fødderne eller ondt i ryggen, hvis du står op på arbejdet. Selvom det er sundt at stå op at arbejde, så kan det være en belastning for kroppen, hvis din arbejdsstilling ikke er optimal og korrekt. Men der er heldigvis råd og hjælp at hente, så du kan forebygge og aflaste kroppen i løbet af arbejdsdagen, når du står op.  

Fordele ved stående arbejde

Vi mennesker er ikke lavet til at sidde ned og arbejde i så lange perioder, som det desværre er blevet normalt, at vi gør. Derfor er det en rigtig god idé, hvis du sidder ned og arbejder at sørge for varierede arbejdsstillinger, hvor du kan skifte mellem stående og siddende arbejde. Det kræver dog for de fleste, at de har et hæve-sænke-bord til rådighed. Og det er ikke et lovkrav, at din arbejdsgiver stiller et hæve-sænke-bord til rådighed, hvis det kun er dig, der bruger bordet. Det er kun et lovkrav, hvis der er flere medarbejdere, der bruger det samme bord.

Men der er flere fordele ved at stå op og arbejde. Der er bl.a. belæg for, at det kan øge produktivitet, forbedre koncentrationen, give bedre velvære og sundhed.


Selvom der er fordele ved stående arbejde, så er en af de bedste måder at mindske risici for muskel- og ledsmerter at tage siddende pauser. Dette er især vigtigt, hvis du er på fødderne det meste af dagen i løbet af en arbejdsdag. Det kræver nemlig meget af kroppen at stå op i længere tid af gangen. Derfor er det vigtigt, at du afbryder arbejdet med jævne mellemrum, tager dig nogle pauser, hvor du sidder ned med fødderne oppe. 

Gode råd til en stående arbejdsstilling

Hvad end du arbejder på kontor og varierer din arbejdsstilling ved at stå op og arbejde, eller du har et arbejde, hvor du er på fødderne hele dagen, så er der nogle ting, du kan gøre for at forbedre din arbejdsstilling.

4 konkrete råd til en bedre ergonomisk stående arbejdsstilling

  • Stå med 15-20 cm afstand mellem dine fødder

  • Fordel vægten lige meget på begge ben. Her må du gerne skiftevis lægge vægten fra det ene til det andet ben

  • Bøj let i knæene – stå aldrig med overstrakte ben

  • Hold din ryk lige og rank – sørg for du ikke svajer bagud i eller stå med krum ryg. 

Stå på en ergonomisk måtte eller en aflastningsmåtte

Stillestående arbejde belaster kroppen, og det er særligt dine knæ, hofter og ryg, der lider størst skade – særligt hvis du står på hårde overflader som betongulv. Men ved hjælp af vores ergonomiske aflastningsmåtter kan du aflaste de mest udsatte områder. Det skyldes at vores aflastningsmåtter både er ergonomiske og stødabsorberende, hvilket både hjælper med at fordele mængden af belastningen på dine fødder. Dertil er de også skridsikre, så du kan undgå hårde stød og vrid, mens du arbejder. 

Vores aflastningsmåtter hjælper hverdag tusindvis af mennesker med at forbedre deres arbejdsmiljø ved at optimere de ergonomiske forhold på arbejdspladsen. Vi har både måtter, der passer til stående og gående arbejde, til hårde gulve, tørre eller våde arbejdspladser og meget mere. Vi har udviklet måtter til samtlige arbejdssituationer.

Find den rette måtte til din arbejdssituation

Der er stor forskel på de ergonomiske behov i forskellige brancher. Derfor er det vigtigt at vælge den type arbejdsmåtte, som egner sig bedst til din arbejdsplads. Arbejder du f.eks. i fødevareindustrien kunne vores stødabsorberende måtter være interessant for din arbejdsplads, eller hvis du arbejder på kontor kan vores ergo softstand arbejdsmåtte måske være det rette valg.

Har I eksempelvis receptionister, som bruger størstedelen af arbejdsdagen på benene, er en ståmåtte til kontoret et vigtigt hjælpemiddel. Ståmåtten forebygger smerter og hjælper således jeres receptionister såvel som medarbejdere med at bevare energien, overskuddet og det gode humør hele arbejdsdagen.